080808 och Hälsingland.

Idag är det 080808!
Nollåttornas dag.  
Kinesernas dag.
Sportfreakens dag.
Min dag.

Första dagen i mitt ena hemlän; Värmland, på en och en halv månad!
Ja, jag ser Gävleborg som mitt andra hemlän. Det är där jag tillbringar i snitt sju veckor per år, men det är också där mitt hjärta bor. I Hälsingland.
Det är därifrån älsklinglagen kommer ifrån; Brynäs, Gefle (båda från Gästrikland), Edsbyn osv.
Det är där min alldeles egna lilla stad Hudik ligger.
Det är där jag kan gå ner och bada i havet bara 100 meter från stugan.

Artisten Tomas Wij Andersson sjunger i sin låt, Hälsingland, texten;
...Hälsingland, mitt eget land. Det var där jag tappa min första tand, och där ska jag spotta ut den sista...

Själv tappade jag inte min första tand i Hälsingland, men kan mycket väl tänka mig att det "andra" han sjunger kan inträffa. I Häsingland vill jag vara mycket, kanske att man flyttar dit på gamla dagar - eller åtminstonde till Gävle eller kanske Sundsvall - för att komma närmare platsen där mitt geografiska hjärta finns!
För många är Hälsingland ett landskap som vilket annat som helst, för mig är det mer än så!
För mig är Hälsingland 110% kvinnligt, vackert, trevligt, romantiskt och med de mjukaste och finaste formerna.  
Kan låta överdrivet, men Hälsingland är viktigt för mig.
Hälsingland finns alltid i mitt hjärta! <3

Bilder och kommentarer från en sydnorrländsk sommar:


Storsand - för evigt bästa platsen på jorden.
Överdriver ganska grovt, men kan nästan lova att jag aldrig kommer missa en enda sommar i lilla Storsand. 


Norra stranden sett från båten. Det är där man är allra mest, 100 meter från stugan.


Sett från båten - fast ut mot Bottenhavet.


Stora båten. De andra två är mindre gummibåtar.


Favoritplatsen; längst fram i båten och med "sommarplågan" i handen; Fanta Exotic Thrill!


Norra stranden.
Så här mycket folk brukar det aldrig vara, men första dagen med riktig värme på jättelänge. Annars är man där nästan själv.


Jag, på norr-stranden.


Hans och hans båt.


Vi drog ut till ön Lackbäcksgrund (även kallad Gubbens ö) en dag i skärgården och hoppade lite från det gamla fiskesjulet där. Trevligt var det. 110% sommarfeeling!


Två Fantor på Lackbäcksgrund!


När havet är för kallt kan man alltid gå till Bovikstjärnet i Lakbäck!
Högsta temperatur jag lyckades mäta i år var 25 grader. Inte lika mkt som för några år sedan då det var hela 29 grader (!) men iallafall! :P
Här med Kristijan och Janar också.


I båten med blicken mot horisonten.
Denna bild är något mer än en bild, den är en personlig dröm. Drömmen att en gång med motorbåt åka till Finland t.o.r.
Omöjligt är det inte, men blir ju att åka med någon mer och att kontakta kustbevakningen ifall något händer :P


...blev iallafall resa med båt över kommungränsen - till Nordanstig och lilla kustidyllen Stocka.


Till Stensö blev det också några turer. En sen kväll åkte jag och pappa dit i det kolsvarta mörkret med båten och jag badade i den lilla "fjärden" på insidan av det smala sundet. Magiskt var det! :D


Kvällstur med grannarna Hammar till just Stensöfjärden.


Men bäst med båten är ändå vattenskidåkning!
Kan tyvärr inte ta bilder på mig själv när jag åker, så får bli en bild på brorsan på långt håll.


I Värmland kan man inte jogga till Håcksta, men det kan man i Hälsingland, för det ligger ju just där! ;)
Längsta joggingturen i år blev hela 25,2 km för mig! För att ha dålig kondis är man riktigt nöjd med den sträckan och i samma tempo hela vägen, tog lite drygt två timmar. :)
I Håcksta doftar det alltid hallon i slutet av juli, så härligt! :P


Surt läge. Tyskland blev INTE europeiska mästare i fotboll den här gången heller. Men i EM-final iallafall. :)


Småbåtshamnen i Storsand en kväll.


Månsken över Bottenhavet.


Soluppgång över Bottenhavet.


Solnedgång över Ljusnadalen.


Ljusnadalen, från tågfönstret påväg mot Gävle.


Tre resor till residensstaden Gävle hann det bli.


Två av de gångerna blev det stadsbussen upp till vackra Läkerol Arena på Sätraåsen.


Sommarhockeyskola i den mäktiga hallen!


Fotboll på Strömvallen blev det en gång. Gefle mötte Trelleborg. 0-1 - surt!


Buss till Gävles grannstad Sandviken blev det också en gång.
Äventyrsbadet Parkbadet blev det för en andra gång sen maj 2007. Det bad som enligt mig kommer två av de svenska inomhusbad jag besökt, dvs före AquaNova i Borlänge!


Sundsvall och som här; Stora Torget, en gång också.


...men staden jag älskar mest är ju ändå denna!
MIn alldeles egna lilla stad.
Mitt älskade lilla darling-ställe på jorden.
Glada Hudik! <3


Mysiga stadsdelen Fiskarstan i Hudiksvall.


Vy från Stadshotellet / biblioteket ner mot city.


Stadshotellet i Hudik.


Hudiksvall - sett uppifrån Högliden.


Sjöbodarna "Möljen" i hamnen. Där finns världens goaste mjukglass - iallafall när det är varmt! :p


Vågor i Storsand - näst sista dagen.


Ganska stora vågor på väg in på morgonen.


Bad i vågorna. Riktigt kul men en del var riktigt stora så man flög med en bit! :D


Min bror Victor vid en våg.


Bild 1 på mig framför vågorna - ganska lyckad.


Bild 2, mindre lyckad men mycket roligare! Kom en lite väl stor våg bakifrån och överraskade mig, står på precis samma ställe som på bild 1! xD


Vågorna på kvällen.


Stället i Gävle jag gillar minst - E4 i höjd med Hagaström!
Står ju Örebro på skylten till höger! Ett bevis för att det inte är evigheter hem till vardag och skola!

Blev ett litet bildkollage här, men var bara några av alla bilder jag (och pappa) tagit i sommar.
Lägger sist upp Tomas Wij Anderssons låt; Hälsingland. 
Den låt som allra bäst beskriver det jag tycker om Hälsingland:
 

Kommentarer
Postat av: Hans

Är det fortfarande varmt i vattnet? åker hem till hudik på måndag.

2008-08-09 @ 12:00:23
Postat av: Niklas

Nja inte 22 längre utan kanske 17 i havet och i tjärnet är det bara runt 19. :)

2008-08-09 @ 12:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0