En annan dag kommer - Annandag Jul!

Tror nog inte att det blir att åka hem till farfar och Grethel för min egen del imorgon. Bilen krånglar fortfarande och jag orkar inte krångla med buss och tåg och allt vad det heter för en så kort sträcka som ner till Vassviken.

Annandagen bär på två traditioner. Inte bara den att åka ner och fira jul hos farfar.
Utan även bandy. Annandagsbandy är tradition sen långt tillbaka och eftersom jag ser mig som lite hälsing/gävleborgare och bandyfrälst så är det en självklarhet att gå på match imorgon. I Hälsingland är bandy något mer än en sport. Det är litegrann som en livsstil. Hälsingland är Sveriges isärklass starkaste bandylandskap sett till befolkningen och utökar man med lilla Gästrikland så får man ju Sandvikens AIK dessutom. Gävleborg är utan tvekan världens hetaste bandyregion. Med världslag som Edsbyn och Sandviken och ytterligare två toppklubbar i Bollnäs och Broberg/Söderhamn samt klassiska Ljusdals BK är det inget snack om saken.


Ljusdal-Bollnäs i World Cup 2008.

Imorgon sviker jag inte traditionen. Värmlänning(/Stockholmare) rent teoretiskt men i slälen, i hjärtat är jag hälsing.
Blir att gå på det som bjuds på hemmaplan. Ett värmlandsderby mellan Boltic och Slottsbron.
Blir det klassiska att köpa korv och dricka glögg i pausen. Helmysigt!
Sen kanske det blir snabbt hem till farmor för att se så mycket av hälsingederbyt mellan Bollnäs och Edsbyn på SVT1 som möjligt.
På kvällen blir det omstart i elitserien i ishockey; Brynäs gästar Linköping!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0