FARVÄL SJÖDIN!

Så kom då dagen. Den åttonde mars.
Alltså dags för hockey. Klassikermöte Färjestad-Brynäs.

image44
Uppklädd! =D

Gick med bl.a. Haytham (också brynässupporter) ner till arenan tidigt för att se lagen, främst Brynäs träna på parkeringen.

image45
På bilden är endast Kankaanperä och "Sunkan" Sundqvist identifierbara.

Fick sedan mot spelarbussen som ser ut så här:
image46

Vid bussen fanns Daniel "Hempa" Hermansson... (Han som gjorde det underbart vackra slumpmålet mot Timrå tidigare under säsongen!)
image50

...Sedan väntade ett besök i Curlinghallen och där fanns inga mindre än Widing och Månsson...
image47

...och självaste legenden, tillika kungen, Tommy "Sjödda" Sjödin!
image48

Sjödin var trots tabelläget på gott humor och skojade friskt när Haytham skulle plåta mig med "den störste".
-Eeeeh, kan du inte hantera kameran eller va??? Hahaha!!!

Gick sedan runt och kollade lite, vinkade till ett stort antal olika brynässupportrar. (Bl.a. två hela knattelag från Göteborg och Skåne som alla höll på Brynäs!) 
Gick förbi Jörgen Jönsson som stod och snackade och skojade med Tommy Sjödin, gick sedan med pappa till baksidan av gamla Färjestads Ishall. Där stod Jesper Mattsson och snackade med Tommy Sjödin (!) han också. Sjödda verkade vara över allt.
Vi som känner Mattsson lite lätt gick fram och förde en konversation. Vi snackade lite allmännt och så, Mattsson frågade mig bl.a. vad klockan var, och jag svarade 14.50. Hamnade på pappas film brevid Mattsson iförd Brynäströja!  =D

image49
Mattsson på promenad med mig och min Brynäströja. 

Sedan var det dags för att bege sig till arenan.
Löfbergs Lila "Kaffepalatset" Arena!
image51
(Bilden tagen ur mitt eget arkiv)

På plats fanns som vanligt väldigt många brynässupportrar. Skulle uppskatta oss brynäsare till ett 800-tal kanske.
Satte mig på min plats på B2 och började diskutera Brynäs framtida kvalöden med en FBK-supporter bakom mig. Då kom en gubbe fram med BrynäsT-shirt och sa att mina förutspåelser om Brynässegrar i kvalserien var rätt och FBKaren skrattade då och vände sig till gubben brevid i neutrala kläder. "-Mig kan du inte räkna med något stöd ifrån, jag håller också på Brynäs! Hahaha!"
(Ett litet bevis på att det var många BIFare på plats.)

Lekte med kameran lite och fick en bild på Tommy Sjödin som stod tillsammans med bl.a. tränare...
image52
...Olof Östblom (t.h. med blondt hår) som med all säkerhet inte är förste tränare efter morgondagens presskonferens 15.00 i Gävle.
(Vem är den nya? Kan det möjligtvis vara Boork?) 

Efter ett som vanligt mäktigt, storslaget intro med bl.a. kampsång, fyrverkerier började matchen 16.02.
16.03 (eller efter 29 sekunder) stod det 1-0 till Färjestad.
Publiken står upp och skriker, hesa fredrik tjuter och jag sitter tyst och stirrar mot Brynäs mål med tom blick.
SKA BRYNÄS BLI KROSSADE IGEN?????????

Matchen fortsätter, Brynäs spelar jämnt med Färjestad men har dock oturen med sig och 2-0 kommer innan periodpaus.

image53
Match i Karlstad. Målburen vaktas av världens bästa 90-talist tillika icke draftade målvakt Jacob Markström.
(Förövrigt min kameras bild nr 1000!)

Period två inleds med att Brynäs åker på två raka (helt obegriplig) utvisningar. Situation ett: Markström räddar pucken, en FBKare kommer två sekunder senare, kör över Brynäsmålisen som får två minuters utvisning för tripping! Situation två: En FBKare kör ihop med Tommy Sjödin som glider på varann på isen in i sargen. Utvisning på nr 37 Alexander Sundström som fanns på andra sidan banan för hoolding tror jag.

Brynäs klarar att spela 3 mot 5 men med några sekunder kvar av andra utvisningen står det 3-0. Jag blev så arg att Cola-burken jag hade i handen blev mos. 

I period 3 får Brynäs flera chanser men domaren (som var från Ljusne utanför Söderhamn i Hälsingland, dvs Brynäs-land) blåser av innan Heino i Färjestadskassen ens har någon kontroll på pucken. Synd för där fanns en helt ren Brynäsare framför!
En annan situation är när Brynäsare är i anfallszon och ska skjuta, då "leker" en FBKare skadad, domaren böåser av och FBKaren "hoppar" upp från isen.
4-0 kommer.
5-0 kommer.

Arg som en geting ser jag Brynäs bli siffermässigt utklassade i vår värmländska huvudstad. Spelet var dock hyfsat jämnt. 

Sista minut blev en pärs. (Vem vet, kanske sista minuten i elitserien på flera år i Karlstad.)
Det blev en kungs tragiska avsked till elitserien. Tommy Sjödin lämnade planen som en förlorare.
Killen som drömmt om ett SM-guld sedan han inledde sin elitseriekarriär i just Brynäs 1986.
15 säsonger har han spelat i Brynäs och missade båda SM-gulden 1993 och 1999 då han spelade för andra lag.
Jakten på ett guld med Brynäs har bl.a. givit honom ett rekord; dvs äldsta målskytt i elitserien genom tiderna. (42 år gammal.)
Det är tragiskt att han nu slutar utan att nå sin stora spelar-dröm.
(Än har han inte sagt med säkerhet att han slutar men klargjort att det är hans mening!)

Med sorg i blicken och en liten klump i halsen bevittnar jag den störste lämna elitserien, för evigt...

image54

...farväl Tommy!

Gammal är äldst, vi saknar dig, vi älskar dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0