Sportlovet på S.

Det är precis någongång då 1 mars blir 2 mars och lördag blir söndag. Efter söndag kommer måndag och då börjar skolan igen. Känns ju sådär.
Hursomhelst har jag haft ett helt okej sportlov, med Sälenresan som ganska självklar höjdpunkt.
Orkar inte dra igenom det jag gjorde lördag-tisdag men kan berätta lite om just den resan som jag kom hemifrån för några timmar sedan.
På onsdag morgon bar det av till Rudskyrkan för avfärd med SKU mot Dalafjällen. Med på bussen fanns även ett antal ungdomar och ledare i från Säffle och vi skulle även hämta upp folk i Kristinehamn.
Satte mig i typ mitten av bussen med mp3, CocaCola och en Marabou chockladkaka.
Väl i K-hamn hittade varken busschaffisen eller någon av ledarna till kyrkan där så vi irrade runt i stan i över 20 minuter, backade, körde över gator och torg till äntligen någon fick syn på stadens högsta och ända utmärkande byggnad.
Rastade gjorde vi på Värdshuset Flottaren i Vansbro.
image30

Och detta var maten vi fick där:
image31
...som smakade helt okej.
Resan fortsatte sedan vidare uppåt längs Västerdalälven och jag fick se stora mängder snö för första gången på mycket, mycket länge.
Tog lite bilder i bussen och publicerar inte den finaste men ändå en bild:
image32

...och så tog jag en mot Sälenfjällen från fönstret:
image33

Klockan sju minuter i tio startade resan och först vid tre-tiden "arrivade" vi till vår slutdestination, stället med det orginella namnet: Sälens vandrarhem. Varför det hette så vet jag inte, då det låg nästan tre mil ifrån Sälens by och nästan tolv kilometer ifrån Stöten men så hette det i allafall.
image34

När vi kom in i byggnaden blev ganska många av oss lite smått besvikna på hur det såg ut där inne. Vi var sex killar från Rud som skulle dela på rum 20 och givetvis fick vi nyckeln sist av alla, bärandes på tonvis av packning. Givetvis finns rum 20 inte i korridoren 12 och uppåt utan vi får höra att detta, rum 20 är ett gammalt förråd som finns i korridoren med rum 1-11! Sex personer var klart mest att dela rum och det var ett av rummen som saknade toalett. Så här såg förresten sängarna ut:
image35

Vi klagade givetvis över att ha blivit så felplacerade och tre av oss fick byta till ett betydligt bättre rum, nr 1!
image36

...i rum 1 var dock inte sängarna så mycket bättre och när min ena sängkamrat skulle lägga sig på sin säng small det till och en bräda under gick sönder. Stegen upp var redan delbar i tvåbitar. "Staketet" till min säng lossnade när jag skulle krypa upp där...

Jag som hade egna skidsaker med mig fick vara ensam kvar i rummet medans de andra var och hyrde skidor och jag fick på så vis tid att leka med kameran. Två kort han jag ta innan kameran ramlade ner från sängkanten och föll 1,4 meter och två batteripluppar blev noll och inga fler kort kunde tas från min kamera under denna vistelse.

image37
Jag vid fönstret.

Dagen gick och vi hade ganska roligt för det mesta.
Nästa dag innehöll som de övriga två en tolv kilometer lång resa till Stötens skidanläggning.
Där blev det skidåkning för första (och ända) gången i vinter för mig. Lyckades på två dagar faktiskt inte vurpa en ända gång.
Vad som dock gick sönder var min ena skidstav. Och det var på det mest pinsamma stället en skidstav kan gå sönder på.
I Trestolsliften.
Jag satt och pratade med några gubbar från typ Småland och såg inte att det fanns en mellanstation i denna lift (första gången jag åkte den) och där fanns en stor skylt: HÅLL UPP STAVARNA!
Jag kollade på smålänningarna, lät stavarnas spetsar vara en bra bit unter själva liften och ena knäcktes mot marken. Pinsamt, men jag kunde bara skratta.
Andra dagen var det full storm på toppen av berget, det blåste så att bergskanterna såg ut som Bengaliska eldar av den vita snön som virvlade omkring. Det blev väldigt jobbigt att komma upp i Sexstolen till toppen, det gjorde t.o.m. ont i ögonen, så jag var tvungen att köpa nya skidglasögon. (Då jag inte hade med några.)

Nere vid soltorget skulle jag åka knappliften upp. Givetvis kommer ett gäng skidskoleknattar på 25-30 barn som alla åker före i kön. När de sista är på väg in i liften är de första redan tillbaka och tränger sig före. Jag tycker VERKLIGEN inte om barn som åker vårdslöst i backarna och som t.o.m. kör över ens skidor i liftkön för att komma först. Efter 16 minuter innanför spärrarna men fortfarande inte i liften var man sur. Då sa en av skidskolelärarna, att vi vanliga skulle få åka före den här gången.
TACK! Även snygga blondiner kan vara smarta!

Såg en liten tjej som hade kraschat i ett träd i backen. Hennes ansikte var mer rött en hudfärgat av blod. Läskigt.

Sista dagen (idag) var de flesta av oss på badhuset som kallar sig äventyrsbad; VattuFjäll!
Där kunde man bada bubbelpool, vilket jag också gjorde. Egentligen var nog badet det skönaste och bästa med hela resan, som över lag var lyckad.

I fredags kollade vi förresten på Let's dance. Säffleborna och vi andra höll givetvis på Säffles ända kändis dvs C-kändisen Karl-Petter! Läskigt att sitta i ett rum där först Karl-Petter snackar på TV, och sedan pratar över en tredjedel lika dant.

På hemresan kollade vi på Borat på TV. I en annars rätt så död buss blev det verkligen liv när Borat visade upp sif i sin "baddräkt" och när han bråkade/hade sex med sin Kazakstanske kamrat.

Åkte förresten förbi platsen för Vasaloppsstarten cirka 18 timmar innan starten. Redan fanns där massor med folk och köerna runt om på väggarna liknade mer Essingeleden i Stockholm under högtragik.

image38
(Bilden tagen på vägen dit.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0